- Crowdfundplatform CrowdAboutNow bestaat dit jaar 10 jaar.
- Oprichter Mark Laagewaard gelooft dat ‘oprechte betrokkenheid’ van de investeerders het succes van crowdfunding verklaart.
- Hij ziet crowdfunding als ‘financiering van de toekomst’, omdat consumenten vaker kiezen voor kleinschalige en kwalitatieve diensten en producten.
Ondernemers maken steeds vaker gebruik van crowdfunding om hun plannen te financieren.
Het Nederlandse platform CrowdAboutNow bestaat inmiddels tien jaar. In die jaren haalden bijna duizend ondernemers er financiering op via een campagne. Rond de 80 duizend betrokken consumenten investeerden 57 miljoen euro via het platform.
Oprichter Mark Laagewaard vertelt aan Business Insider over de kracht van deze vorm van financiering en over het belang van oprechte betrokkenheid van investeerders bij ondernemingen.
Hoe werkt crowdfunding nou precies?
Laagewaard: "Bij crowdfunding maak je gebruik van ‘publieke financiering’. In plaats van een bank of grote investeerder, investeert een groep mensen – de crowd – in de plannen van een onderneming."
"Ondernemers kunnen via een platform als het onze een campagne aanmaken. Ze kunnen kiezen om hun financiering op te halen via voorverkoop van hun product, door een lening of door het uitgeven van aandelen. Door intensief campagne te voeren, proberen ze hun doelbedrag binnen een afgesproken tijd bij elkaar te krijgen. Als dat niet lukt, dan krijgen mensen die al geïnvesteerd hebben hun geld terug."
Hoe onderscheiden jullie je van andere crowdfundingplatforms?
"Bij CrowdAboutNow geloven we dat het succes van crowdfunding draait om de betrokkenheid van de crowd bij de ondernemingen waarin ze investeren. We willen er dan ook voor waken dat crowdfunding te veel gaat lijken op beleggen. Als je te veel inzet op investeren voor het financiële rendement zonder dat mensen verder betrokken zijn bij het ondernemersplan, streef je volgens mij het doel voorbij."
"Wij zetten echt in op betrokkenheid van de crowd bij de onderneming. De campagnes op ons platform zijn dan ook vooral van kleinere ondernemers die op zoek zijn naar de toegevoegde waarde van een netwerk, niet alleen naar geld."
"Door crowdfunding kun je als ondernemer iets teruggeven aan de mensen die jou helpen bij het bouwen van je merk. De lading van ‘je hand op houden’, die sommigen nog aan crowdfunding geven, moet weg. Veel ondernemers kiezen er juist bewust voor om samen met hun community hun onderneming te laten groeien en niet met een onpersoonlijke partij zoals een bank. De basis van crowdfunding is oprechte betrokkenheid."
Kan iedere ondernemer een campagne bij jullie starten?
“Iedereen kan zich bij ons aanmelden, maar niet iedereen kan ook een campagne starten. Geïnteresseerde ondernemers vullen bij ons op de website een formulier in, waarna we ze uitnodigen voor een gesprek."
"Ik denk dat ongeveer 3 procent van de ondernemingen die zich bij ons aanmelden uiteindelijk ook een campagne starten. Wij raden ondernemers aan om eerst in hun omgeving te toetsen hoe zij tegenover het bedrijfsidee staan. Als je een campagne bij ons start, moet je wel al een soort basiscommunity hebben. En je moet echt op zoek zijn naar toegevoegde waarde, niet alleen naar geld."
"Vaak hebben ondernemers wel een businessplan, maar dat is vaak zó geschreven dat het niet aanslaat bij de consument. Wie een campagne wil beginnen op ons platform, moet eerst op zoek naar zijn verhaal. Daar helpen wij ook bij. Ondernemers die met ons in zee gaan, krijgen een eigen campagnemanager die hen helpt met hun campagneplan, een goed verhaal en het in kaart brengen van hun al bestaande crowd."
Jullie bestaan 10 jaar. Is er de afgelopen jaren veel veranderd?
“Wat ik wel bijzonder vind om te zien is dat tegenwoordig niet alleen starters, maar ook gevestigde ondernemers ons weten te vinden. Dat zegt denk ik ook wel iets over de groeiende bekendheid van het fenomeen crowdfunding."
"We zien steeds meer kleinschalige projecten die via ons platform op zoek gaan naar financiering, zoals bijvoorbeeld een zorggroep die haar pand wil verduurzamen."
"Uit onderzoek dat we in het kader van ons 10-jarige bestaan hebben gedaan blijkt dat de maatschappelijk bijdrage van een onderneming de belangrijkste reden is voor investeerders om al dan niet bij te dragen aan een project. Een uitgesproken sociale of duurzame missie leidt vaak tot succesvolle campagnes."
"Termen als circulariteit kwamen tien jaar geleden amper voor, terwijl afvalvrij produceren vandaag de dag een voorwaarde kan zijn om in de onderneming te investeren. Ook zien we dat er de laatste jaren steeds meer waardering is voor ondernemers die een traditioneel ambacht beoefenen, zoals bierbrouwers en kaasmakers."
Is crowdfunding de financiering van de toekomst?
"Ik denk dat deze manier van investeren heel goed past bij deze tijd waarin velen zich niet meer prettig voelen bij massaproductie en kant-en-klaar, en vaker kiezen voor kleinschalig en kwaliteit."
"Wie investeerders wil trekken via crowdfunding heeft een goed verhaal nodig. Door je verhaal te vertellen ontstaat er een dialoog met je investeerders. Zo ontstaat er een veel duurzamere relatie dan bij een grote investeringspartij, zoals een bank."
"Ook op momenten dat het misschien even niet zo goed gaat, kun je als ondernemer een beroep doen op je crowd. Kijk bijvoorbeeld naar de ontwikkeling dat mensen tijdens de coronacrisis massaal bij hun favoriete restaurants gingen bestellen om ze te steunen in moeilijke tijden. Een grote investeringspartij trekt zich gewoon terug als een onderneming niet het verwachte rendement oplevert."
[activecampaign form=30]
Lees meer over bedrijfsfinanciering:
- 4 dingen die je als ondernemer moet weten over direct lending, wanneer je financiering zoekt bij een niet-bancaire partij
- Hier moet je op letten om te zorgen dat je geen overmatige schulden maakt, als je leent als MKB-bedrijf
- 3 hardnekkige misverstanden over alternatieve financiering voor mkb’ers die verder kijken dan de bank